Duval Union stapt in Zerocopy

Posted on Posted in Press

Duval Union, het marketing- en communicatiecollectief rond André Duval, neemt een minderheidsbelang in de Belgische start-up Zerocopy, het bedrijf dat studenten toelaat om hun cursussen gratis af te drukken, in ruil voor gerichte reclame op de prints. De ambitie is om Zerocopy zo snel mogelijk internationaal uit te rollen.

Zerocopy ontstond in mei 2012, op de schoolbanken van de Vlerick Business School, toen drie studenten startten met een gratis printservice voor studenten in Gent, gefinancierd door advertenties op de prints van o.a. Deloitte, Palm en Janssen Pharmaceutica. Studenten maken een account aan op de website, vullen een gedetailleerd profiel in, plaatsen vervolgens hun cursussen online en kunnen deze daarna gratis printen in één van de Zerocopy printpunten. Een slim algoritme zorgt ervoor dat iedere advertentie past bij het profiel van een student. Een boodschap van Lensonline komt bijvoorbeeld enkel in de cursus van studenten die een bril of lenzen dragen. Zerocopy is ondertussen uitgegroeid tot een platform van meer dan 25.000 studenten, verspreid over de grootste Belgische studentensteden en met een 50-tal adverteerders.

De drie studenten die Zerocopy oprichtten, lieten het roer over aan de jonge ondernemer Maxime Carpentier (26), die samen met Duval Union de aandelen van de laatste overblijvende oprichter overnam. Duval Union neemt een belang van 25%. “In deze nieuwe structuur hebben we een stabiele basis om Zerocopy internationaal uit te rollen. We werden reeds gecontacteerd door buitenlandse studenten, ondernemers en adverteerders met de vraag om zo snel mogelijk te starten in hun landen”, stelt Maxime Carpentier.

De interesse van Duval Union werd gewekt door een combinatie van unieke troeven. Klaus Lommatzsch getuigt: “Zerocopy is hét platform bij uitstek om te communiceren met een zeer gegeerde doelgroep: studenten. Vooral de dataverzameling en de directe communicatie zijn grote troeven. Voor het eerst kunnen mensen nu ook hun eigen data als pasmunt gebruiken. Immers, hoe preciezer profielvragen worden beantwoord, hoe meer printkrediet ze verkrijgen en hoe relevanter en pertinenter de boodschap is die ze ontvangen. Het is niet alleen een schitterend rekruteringskanaal, het is ook de ideale plaats om merkattitude te bouwen en om inzichten te verzamelen in deze doelgroep.”

Met deze kersverse samenwerking krijgt Duval Union, het marketing- en communicatiecollectief van André Duval, Klaus Lommatzsch en Marc Bresseel steeds meer vorm. “Van de 101 tech start-ups die we tot nu toe hebben ontmoet, zijn we ondertussen in zee gegaan met 6 veelbelovende jonge bedrijven”, stelt André Duval.

De visie van het nieuwe team is duidelijk: alle studenten, overal ter wereld, toegang geven tot een gratis printdienst om zo de financiële drempel van het studeren te verlagen. De eerstvolgende stappen zijn de Belgische activiteiten sterker uitbreiden en grondig documenteren. Op basis van deze case wil Zerocopy investeerders aantrekken om de eerste internationaliseringsgolf te realiseren.

 

Leave a Reply